IKLAN TAJAAN

Disember 08, 2012

BERHATI-HATI DI INTERNET

 

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Hari ini penulis ingin memberitahu tentang kenapa kita kena berhati-hati semasa melayari internet ?

Memang kita mendapat tahu bahawa terlalu banyak maklumat-maklumat dalam internet, ada yang baik dan juga ada yang buruk, ada yang intan dan yang sampah, ada yang menggelarkan darah dan nanah yang jijik dan busuk, dan ada yang lebih tajam mengatakan internet adalah pisau.

Sebab itu semasa kita membuat sebarang tugasan atau penyelidikan tentang falsafah,kebudayaan dan yang lebih kita berhati-hati ialah apabila kita membuat kajian tentang islam.

Sebab dalam carian internet memang ada yang mengatakan islam itu baik dan yg lebih buruk ada mengatakan islam itu jahat,pengganas, perosak keamanan dan sebagainya, sebab kerana ada orang-orang kafir, munafik dan fasik sedang memberitahu Islam itu macam mana dan sebab itu golongan itu dipanggil sebagai “ORIENTALIS”.

Oleh itu kita perlu berhati-hati kepada individu-individu yang kelihatan soleh namun mengajar tidak perlu menunaikan sembahyang, cukup sekadar niat didalam hati ataupun tidak perlu mengerjakan haji di Mekah sekadar menunaikan ditempat yang disuruh.

Kerana ajaran sesat ini mungkin tidak muncul melalui realiti tetapi ia berkembang di internet dan mereka menggunakan laman sosial dan website untuk meyakinkan,memukau dan mempersikologi manusia yang menggunakan internet sebagai bahan jawapan.

Sebab itu sebagai pengguna internet, kita juga boleh mencari maklumat melalui tok-tok guru, cikgu-cikgu dan lain- lain kerana melalui realiti didunia kita dapat jawapan yang sebenarmya kerana dalam internet juga kita mendapat jawapan di laman web Dr.Yusuf Al-Qardhawi,Dr Ramadhan Al-Buti dan Syeikh Nuh Hamim Keller dan Lain-lain ulama.

Akhir sekali jadilah pengguna internet yang bijak dan gunakanlah carian untuk mencari jawapan yang benar dan bukanlah jawapan yang tak benar dan menghina islam

Sekian terima kasih dan Assalamualaikum

Tiada ulasan: