IKLAN TAJAAN

Mac 03, 2011

Pandangan Yang Indah

Bismillah Ar Rahman Ar Rahim..

Nafsu manusia diciptakan atas sifat sukakan pujian dan benci kepada celaan manusia. Perkara yang menguji diri adalah apabilah melihat keadaan yang dilihat (zahir) lebih baik dari apa yang di pandang baik di sisi manusia, tertarik terhadap sesuatu yang membuatkannya menerima pujian dari kalangan manusia dan menjauhi sesuatu yang menjerumuskannya kepada celaan di sisi mereka.

Menegur golongan manusia yang di atas, adalah lebih baik kepada hati dan lebih selamat kepada agama, sifat seperti di atas boleh juga melemahkan iman serta keyakinan, kerana ia merupakan punca punca Riyak. Riyak membatalkan amalan, merugikan modal dan menjatuhkan kedudukan pada pandangan Tuhan Empunya Kebesaran dan KeagunganNya.

Indahnya Pandangan Mu
Boleh jadi juga sifat yang tersebut di atas penyebab berlakunya perubahan kepada tabiat dan cita rasa seseorang disebabkan munculnya kemudaratan ke atas jiwanya dan hilang manfaat (Akhlak) dari dirinya, akibat perbuatan memandang elok kepada sikap diri sendiri secara berlebih lebihan itu menjerumuskannya ke lembah syirik , mengeluarkannya dari hakikat tauhid dan seterusnnyamengelencirkan kakinya, setelah sebelum itu kedudukannya begitu mantap, malah ia juga jatuh pandangan Tuhannya. Inilah dia sifat jiwa manusia, ia diuji dengankesukaan, kecantikan, pujian, dan juga kemantapan kedudukan dengan menzahirkan sifat sifat tertentu pada diri yang sememangnya lemah. adakah ia bersyukur dengan apa yang telah diberikan ke atasnya nikmat daripada TuhanNya (ALLAH)

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa apa yang diingini, yaitu: wanita wanita, anak anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah lah tempat kembali yang baik (surga)”..(Surah Ali 'Imran 14)

Manusia telah jatuh pada pandangan matanya, dia tidak melihat mereka mampu melakukan sebarangkemudaratan dan juga mendatangkan sebarang kemanfaatan. Dirinya pula jatuh pada pandangan matanya sendiri, dia tidak menyaksikan dirinya telah melakukan sebarang perbuatan dan tidak menerima sebarang habuan.

Kesemua pergerakan yang dilakukannya adalah kerana mengikuti tuntutan syarak tanpa berlebih lebihan dan berkurangan. Inilah dia sifat para sahabat.

“Kehidupan dunia dijadikan indah dalam pandangan orang orang kafir, dan mereka memandang hina orang orang yang beriman. Padahal orang orang yang bertakwa itu lebih mulia daripada mereka di hari kiamat. Dan Allah memberi rezki kepada orang orang yang dikehendaki Nya tanpa batas”..(Surah Al Baqarah Ayat 212

____________

Jika ada yg benar semuannya datang daripada ALLAH, kerana ALLAH swt itu Maha bijaksana, dan jika ada salahnya atas kesalahan si penulis, tegurlah jika ada yg salah dan marilah kita memperbaikinya sama sama.. :))

Saya akhiri Risalah ini dengan Assalamualaikum...

Hamba ALLAH (M.M)

Tiada ulasan: