IKLAN TAJAAN

Mac 30, 2011

FADHILAT Al-QURAN BAHAGIAN DUA

Assalamualaikum w.b.t dan selamat malam buat muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah s.w.t Alhamdulilah hir robbi alamin wasolah tu wasalam mu ala syaidina muhamaddin wa'ala ahli hi wasabihi wasalam amma'badu.

Muslimin dan muslimat yang dirahmati oleh Allah s.w.t,
tadi sebelum solat maghrib ada penulis memberitahu tentang permulaan mengenai fadhilat Al-Quran yang mana kita sebagai umat islam yang sepatutnya menjadikan rujukan sebagai buku manual@panduan hidup kita.

Muslimin dan muslimat yang dirahmati oleh Allah s.w.t,
pada zaman sekarang kita melihat bahawa ramai umat islam di akhir zaman ini sudah melupakan Al-Quran dan meanggap Al-Quran sebagai bahan bacaan sahaja dan hanya difokuskan pada Bulan Ramadhan sahaja dan dibiarkan berhabuk didalam almari sahaja dan ramai yang tidak tahu fadhilat Al-Quran dalam masa yang saat-saat ini.

Dalam keadaan ini Al-Quran tidak mampu menjadi browser selagi manusia memandang rendah padanya . Tidak melihatnya sebagai buku paling hebat dalam dunia, kurang menanggapnya sebagai kalam Allah, kurang mengiktirafnya sebagai mukjizat agung, kurang menghargai segala peraturan dan ketetapan yang terkandung didalam nya sesuai bagi semua manusia sepanjang zaman.

Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Oleh Allah s.w.t,
dalam petikan itu telah jelas bahawa semakin lama umat islam meninggalkan Al-Quran semakin itulah Al-Quran ibarat menjadi "SURAT KHABAR LAMA" dan Kemuliaan Al-Quran itu semakin tercemar kemuliaanya. Oleh itu kita sebagai umat islam hendaklah menjaga Kemuliaan Al-quran untuk generasi masa hadapan.

Muslimin dan Muslimat Yang Dirahmati oleh Allah s.w.t,
Allah s.w.t befirman dalam Surah Al-Israa ayat 82 yang bermaksud : Dan kami turunkan dengan beransur-ansur yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya. Dalam maksud ayat diatas ialah Al-Quran boleh dijadikan penawar dan ubat penyakit dan ubat bagi segala masalah-masalah dunia tapi ramai orang yang tidak mengunakan penawar dari Allah s.w.t secara percuma dan masih ramai umat akhir zaman yg guna ubat kena bayar tapi tidak berkesan.

Yang kedua kebaikan dalam Al-Quran ini ialah Allah S.W.T meninggikan orang melalui Al-Quran dan menghina orang melalui A-Quran juga, ini dalam sabda Rasulullah Yang bermaksud: Sesungguhnya Allah meninggikan ramai orang melalui kitab ini (Al-Quran), dan merendahkan (menghinakan) ramai orang dengan nya."(HR Muslim).

Yang ketiga ialah Al-Quran dapat memudahkan ingatan kita semasa mengulangkaji pelajaran kita kerana manusia yang meningati Allah maka Allah akan mengingatkan juga.


Itu sahaja yang dapat penulis menulis pada kali ini semoga dapat kita berkongsi dan bertukar-tukar pendapat akhir kata jazakaullah hu minkum dan sekian Assalamualaikum.

Tiada ulasan: