IKLAN TAJAAN

Mac 27, 2011

MENGENAI IBLIS LAKNATULLAH

Assalamualaikum w.b.t buat muslimin dan muslimat yang dihormati, alhamdulilahirobbialamin hamdan yukafi muzidah ya rabbanal tawakal ham amma ba'du.

Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah S.W.T,
manusia yang dijadikan pada zaman yang dari tanah yang dari bermula dari zaman nabi adam a.s sehinggalah kini yang dipelihara oleh Allah s.w.t yang maha pemurah lagi maha penyayang bagi seluruh umat muhammad s.a.w.

Muslimin dan muslimat yang dirahmati oleh Allah s.w.t,
sejak kita mengetahui bahawa iblis laknatullah asyik dan sedang menganggu kita dari kita lahir sampai kita mati, pada umum nya kita mengetahui bahawa iblis dan syaitan sebelum kedatangan Nabi Adam a.s kalau kita tengok rupa iblis dan syaitan ini terlalu hensem,kacak,dara,rupawan dan macam-macam lagi kita dengar dan iblis dan syaitan ini jugalah yang selalu mentaati dan mengerjakan Suruhan dan perintah Allah s.w.t.

Namun ketika Allah s.w.t menciptakan Nabi Adam a.s daripada tanah dan Allah s.w.t memerintahkan semua makhluk di syurga melakukan sujud kepada Nabi Adam a.s semua mahluk termasuk malaikat terus sujud kepada Nabi Adam a.s kecuali iblis dan syaitan kerana bongkak, diringkaskan cerita Allah S.W.T mengubah wajah iblis laknatullah ini menjadi muka yang sangat hodoh dan dicampakkan kedalam neraka.

Muslimin dan muslimat yang dirahmati oleh Allah s.w.t,
ramai yang masih tidak tahu bahawa iblis laknatullah ini mempunyai 5 keturunan dan keturunan-keturunan inilah yang menganggu manusia sampai manusia meninggal dunia,

Diantaranya ialah:

1.Dasim
Iaitu kerjanya menimbulkan rasa cemburu yang melampau ke dalam hati suami isteri sehingga mereka becerai berai dalam contoh ini kalau suami balik lewat ke rumah isteri berkata suami menyimpan perempuan dan berjoli dan yang suami pula menanggap kalau isteri bersembang dengan rakan lelaki untuk tujuan kerja dianggap sebagai mempermainkan perasaan suami. Oleh itu elakkan menyimpan sikap saling curiga mencurigai terhadap suami isteri.

2.Tsabar

iaitu menimbulkan keluh-kesah kedalam hati orang yang ditimpa musibah sehingga orang itu tergamak menyalahkan tuhan contohnya kita "clash" ngan kawan kita lalu kita tertekan sehingga kita menyalahkan Allah s.w.t kerana ter"clash" dengan kawan-kawan kita so elakkan pekara tersebut terjadi.

3.Al-A'war

iaitu kerjanya menghasut manusia supaya berzina. Misalnya mendorong manusia berpakaian seksi dan mendorong pemuda dan gadis berdua-duaan sehingga timbul keinginan antara kedua-duanya melakukan zina.

4.Miswath

iaitu kerjanya membisikkan cerita bohong dan meniup rasa buruk sangka kedalam hati manusia. Miswath juga menghasut manusia supaya menyebarkan fitnah. Dan inilah yang berlaku pada zaman sekarang yang mana dah banyak sangat kaki-kaki pengumpat ini mengumapat secara terbuka tanpa rasa menyesal dan malu.

5. Zaknabur

iaitu Zaknabur menyuntik rasa seronok ke dalam hati manusia berada di pasar dan pusat membeli belah . Kesannya ramai orang suka menghabiskan masa yang lama di sana , malah sebahagiannya pergi ke sana tanpa sebarang tujuan ataupun dikenali sebagai lepak.

Itu sahajalah tazkirah yang dapat saya berikan kepada muslimin dan muslimat semoga apa yang kita baca dan apa yang kita sampaikan mudah-mudahan diberkati oleh Allah s.w.t sekian Assalamualaikum w..b.t


RUJUKAN

1.Zulkfli Khair (2010) Offline dengan Syaitan, PTS publication, Percetakan Zafar Sdn Bhd.
2.www.google.com.
3.www.wikipedia.org


2 ulasan:

peNulis SeNjA berkata...

waalaikom salam ya tuan hamba
wahhhhhh pandai demo ...

Unknown berkata...

Biasa lah ambo menulis untuk renungan diri sendiri dan semua pembaca blog sebab kerana semua ini adalah dakwah dan amal ibadah seseorang umat islam sedunia dan bertuahlah kamu kerana ada seseorang pemimpin yang memerintah kelantan dan seorang ulama yg disegani tu insyallah... saya akan sambung lagi insyallah...