IKLAN TAJAAN

Februari 11, 2011

DUGAAN,UJIAN KERANA ALLAH

Allah menjadikan sesuatu atas kehendakNYA dan segala apa yang ia cipta adalah atas ketentuanNYA jua. Allah menunjukkan kasih sayangNYA dengan pelbagai cara dan dugaan merupakan salah satu darinya.Dugaan yang tidak pernah lekang dari kehidupan manusia adalah antara ujian Allah kepada hamba-hambanya.Ujian Allah ini bukanlah untuk membebankan kita tetapi sebenarnya untuk membuat kita lebih mengenali diri,muhasabah diri dan lebih mensyukuri nikmat yang diberi.

Kekuatan dan keyakinan kita pada Allah akan membantu kita untuk tabah mengharungi segala macam ujian ini.Ada yang diuji dengan musibah yang sangat dahsyat,menyedihkan,kekecewaan dan juga kematiaan.Jangan dilupa kesenangan,kekayaan dan pangkat turut merupakan dugaan yang Allah turunkan untuk umatnya.Setiap manusia akan mendepani masalah ini dengan kemampuan masing-masing kerana Allah tidak akan menduga hamba-hambaNYA melebihi batas kemampuan mereka. Kunci bagi menangani dugaan adalah redha,sabar dan menerimanya dengan hati terbuka.

Rasulullah s.a.w. bersabda :

“Apabila Allah mencintai sesuatu kaum, maka Dia menguji mereka. Sesiapa yang redha, ia akan mendapat keredhaan Allah dan sesiapa yang marah, ia akan mendapat kemurkaan Allah.”

Perlu kita sedari bahawa tanpa dugaan hidup kita akan menjadi kosong dan suram.Ada hikmahnya segala dugaan yang diturunkan kerana kita adalah hamba yang terpilih untuk menerima dugaan.Dengan dugaan kita dapat mengetahui tahap keimanan kita dan seterusnya barulah kita merasai kemanisan iman yang dijanjikan Allah S.W.T..Pandanglah dari sudut positif,ujian Allah pada hambaNYA adalah untuk menginsafi diri,membersihkan diri ,bertaubat dan kembali kepada kebenaran Allah dengan menyesali segala kekhilafan.

Dan Kami uji mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana ) yang buruk-buruk agar mereka (kembali kepada kebenaran). (Surah Al-A’araf 7:168)

Segala puji bagi Allah Yang Maha Bijaksana,Yang Maha Pengasih dan Yang Maha Adil kerana Allah lah sebaik-baik Pencipta.Suratan takdir ini adalah ketentuan Ilahi bersesuaian dengan kehendak Qada’dan Qadar.Semua yang ada di dunia adalah bersifat fatamorgana dan sementara,dunia ini cumalah pinjaman Allah kepada umat manusia.Kuatkanlah hati menghadapi dugaan semoga Allah akan merahmati kita atas kehendakNYA.

Selangkah demi selangkah kaki aku turutkan

Entah ke mana haluan yang akan aku tuju

Hati yang kosong ini ku bawa jua

Penuh kelukaan,penuh kesakitan

KAU biarkan aku dengan dugaan yang maha hebat

Hanyut aku dalam kesedihan

Tembok kekecewaan mula mengukuh di hati

Yang terhampar di hadapanku hanya rasa putus asa

Entah bila sahaja aku hampir tersungkur

Tiba-tiba jiwaku pula bagaikan tersentak

Deras air mata mula membasahi pipi

Rasa keinsafan mula membekas di lubuk hati

Ya Allah,betapa aku terlupa akan kekuasaan-Mu

KAU yang maha berhak menguji hamba-Mu

Ampuni aku atas segala khilaf dan dosaku

Tunjukkanlah hatiku jalan kebenaran

Moga taubatku ini diredhai oleh-Mu

(Sajak Taubat Hati)

WASALAM,SYUKRAN

Tiada ulasan: