IKLAN TAJAAN

Jun 11, 2011

Nasihat kepada Hamba ALLAH swt


oleh محاضر محمد pada pada 09hb Jun 2011 pukul 8.23 ptg
Bersyukur kepada-Nya adalah lebih baik daripada meminta balasan kerana melakukan ibadah atau penyembahan itu.  Mengapa kamu bermati-matian memburu kesenangan dan kemewahan dunia saja, padahal kamu telah melihat dan mengetahui  bahwa kebanyakan manusia yang mengejar kesenangan dan kemewahan dunia itu semakin bertambah ingkar, angkuh dan lupa kepada ALLAH yang memberikan karunia itu kepada mereka, bahkan mereka semakin bertambah tamak ? Mereka selalu memandang bahawa apa yang mereka miliki itu masih terlalu kecil dan tidak baik, sedangkan apa yang dimiliki oleh orang lain mereka  anggap paling baik dan paling agung dan harus mereka rebut.

Dalam  peristiwa rebut dan mengejar itu, umur semakin bertambah tua, badan bertambah lemah, keringat menjadi kering, harta benda semakin berkurang, hati bertambah gelap dan dosa semakin bertambah, Maka keadaan hidupnya di dunia ini semakin  bertambah  hina dan buruk. Mereka lupa untuk bersyukur kepada ALLAH yang memberikan kurnia itu kepada mereka. Mereka ingkar kepada ALLAH. Maka rugilah mereka di dunia dan di akhirat. Mereka  tidak boleh mendapatkan bagian orang lain yang mereka kejar itu. Umur mereka di dunia ini sia-sia belaka dan di akhirat kelak lebih sia-sia lagi.

Inilah orang-orang yang paling hina, dan tidak menggunakan akal dan fikiran mereka.  Sekiranya mereka bersyukur dan redha dengan apa yang ada pada mereka serta patuh kepada ALLAH, maka mereka  tidak akan bersusah payah mengejar bagian mereka di dunia ini, mereka akan menjadi orang-orang ALLAH dan mereka akan menerima apa mereka minta dan mereka  inginkan dari ALLAH. Semoga ALLAH menjadikan kita semua orang-orang yang redha dengan takdir-Nya. Semoga kita semua masuk dalam majlis-Nya dan mendapatkan kesejahteraan, kekuatan dan kesehatan kerohanian. Dan semoga ALLAH meridhai kita sekalian.

“Dan masing-masing orang memperoleh derajat-derajat (seimbang) dengan apa yang dikerjakannya. Dan Tuhanmu tidak lengah dari apa yang mereka kerjakan”(132). “Dan Tuhanmu Maha Kaya lagi mempunyai rahmat. Jika Dia menghendaki niscaya Dia memusnahkan kamu dan menggantimu dengan siapa yang dikehendaki-Nya setelah kamu (musnah), sebagaimana Dia telah menjadikan kamu dari keturunan orang-orang lain”(133). “Sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu pasti datang, dan kamu sekali-kali tidak sanggup menolaknya”(134)..(Surah Al An'aam mulai Ayat 132-134)

Tiada ulasan: